تاثير رويش گياهان :
وبلاگ مهندس زحمتکش
تخصصی(عمران )-عمومی
درباره وبلاگ


سلام من فریمان هستم به وبلاگم خوش آمدید در صورت هر گونه سوال یا در خواست به ایمیل من پیام بگذارید zahmatkesh2@yahoo.com در ضمن از آقای مهندس جعفرزاده در خصوص فرستادن اکثر موضوعات این وبلاگ تشکر میکنم و برای ایشان آرزوی موفقیت دارم
آخرین مطالب
نويسندگان
دو شنبه 10 اسفند 1389برچسب:, :: 13:4 :: نويسنده : رضا زحمتکش

. تاثيرات مضر و نامطلوب ناشي از خشك شدن و جمع شدگي خاكهاي رسي بدليل جذب آب توسط ريشه درختان كه بشدت بر فونداسيون و نتيجتاً سازه واقع بر روي آن تاثير گذار است چندان مورد توجه اكثر مجريان ساختمان و متاسفانه اغلب مالكين بناها قرار نمي گيرد. يك نهال كوچك كه در ابتدا به نظر مي رسد در فاصله اي نسبتا دور از يك ساختان قرار دارد در سالهاي آتي به ميزان نامطلوبي به ساختان نزديك خواهد شد. ارتفاع انواع درختان موجود در بريتانيا ، در سن بزرگسالي ، در جدول 8 ارائه گرديده است.

دامنه گسترش ريشه هاي درختان كاملا وابسته به نوع و ارتفاع درخت مي باشد در مورد بسياري از درختان ريشه هاي آنها در طولي برابر با ارتفاع آنها گسترش مي يابند اما ريشه درختاني نظير نارون .سپيدار .بيد در حدود دو برابر ارتفاع آنها گسترش مي يابند.

شكل 11 تاثير ريشه هاي يك درخت بر فونداسيون يك ساختمان ، ريشه درخت موجب خشك شدن و جمع شدگي خاك رس شده و نشست فونداسيون را در پي خواهد داشت.

همچنين در نظر داشتن اين نكته در ذهن نيز بسيار مهم است كه به هنگام قطع درختان ، خاك رس موجود در محل آنها با ورود مجدد آب به داخل زمين مي تواند بتدريج متورم گردد. بدين منظور در سايتهايي كه خاك آنها از جنس رس است و به منظور احداث ساختمانها اقدام به قطع درختان گرديده است مي بايست قبل از احداث بناها به زمين اجازه داد كه به وضعيت مناسب باز گردد و هرگاه بلحاظ اقتصادي ، زماني و ساير دلايل موجه اين امر امكان پذير نباشد آنگاه لازم است فونداسيونها با در نظر گرفتن تمهيدات ويژه اي طراحي و اجرا گردند تا بتوان از صدمات وارده در نتيجه تورم خاك رس ممانعت بعمل آورد. انواع بوته ها و پرچينها نيز مي تواند موجب خشك شدن و جمع شدگي خاكهاي رسي شوند و در صورت قطع و از بين بردن آنها بروز تورم در خاك قابل انتظار خواهد بود. اگر چه تاثيرات مخري آنها كمتر از درختان است اما به دليل كاشته شدن آنها در نزديكي ساختمانها نمي توان تاثير آنها را از نظر دور داشت.

جدول 4 ارتفاع انواع درختان (Jhnson 1999

نام درخت

ارتفاع تقريبي درخت كاملا رشد كرده

ارتفاع تقريبي پس از 15 سال

صنوبر Douglas

40

12

كاج فرنگي اروپايي

40

9

نارون انگليسي

40

7

سپيدار Lombardy

30

9

زبان گنجشك اروپايي

30

7

چنار لندني

30

5

بيد سفيد

25

15

كاج اسكاتلندي

25

10

درخت غان نقره اي

25

9

شاه بلوط اروپايي

25

9

بلوط

25

8

راش

25

7

درخت ليمو ترش

25

7

سرو

25

6

بيد مجنون

20

9

راج انگليسي

15

4

سرخدار

10

5

اربس

5

3

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





موضوعات
پيوندها


ورود اعضا:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 12
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 21
بازدید ماه : 283
بازدید کل : 287402
تعداد مطالب : 78
تعداد نظرات : 34
تعداد آنلاین : 1


دريافت كد در بهاربيست

<-PollName->

<-PollItems->

خدمات وبلاگ نويسان-بهاربيست